اشاره: سینما و ادبیات ارتباط وثیق و غیرقابل انکاری با یکدیگر دارند. باوجود تربیت فیلمنامه نویسان زبده و کارآزموده هنوز هم آثار ادبی آبشخور فکری و منبع اقتباس فیلمسازان و فیلمنامه نویسان است. آنچه میخوانید یک اینفوگرافی به همراه توضیحاتی در باره آثار اقتباسی در اسکار ۲۰۱۵ است که از سایت « نشر کتاب » برگرفته شده‌است

اسکار امسال درمیان فیلمنامه‌های اقتباسی

بقلم: م. تاج‌احمدی

 متین مسیحا

برندگان جوایز اسکار ۲۰۱۵ در روز ۲۲ فوریه جوایز خود را دریافت می‌کنند. اما پیش از آن یک رقابت متفاوت بین نامزدهای جایزه اسکار امسال درگرفته است. از میان فیلم‌هایی که نامزد دریافت اسکار ۲۰۱۵ شده‌اند، ۶ فیلم، برگرفته از کتابهای داستانی و یا بیوگرافیک هستند.

123

ادبیات اقتباسی در هالیود نیز به داد فیلمسازان رسیده و از کارگردانان بزرگی چون اسکورسیزی گرفته تا جوانترها برای تضمین برگشت سرمایه مالی تهیه‌کنندگان و اسپانسرها به سراغ کتابهایی رفته‌اند که پیشتر در بازار نشر امتحان بازگشت سرمایه را بخوبی پس داده‌است.

اخیر یک سایت امریکایی یک اینفوگرافی از فیلمهای اقتباسی اسکار امسال ساخته‌است که در آن علاوه بر نام و پوستر فیلم، کتابی را که فیلمنامه از آن اقتباس شده‌است را هم خواهید دید.

تک تیرانداز آمریکایی

در میان آثار این مجموعه تابحال ۲ اثر بیشترین جنجال و حاشیه‌ها داشته‌اند و به اندازه حواشی‌شان امکان بالایی برای دریافت جایزه اسکار امسال را هم دارند. اولین فیلم « تک تیرانداز» است. این فیلم یک اثر هالیوودی تمام عیار و مطابق با اقتضائات سیاسی امریکاست. و بسیاری از منتقدان هالیوود این اثر را کاملا سفارش شده از سوی سازمان‌های نظامی و امنیتی امریکا تلقی می‌کنند.

«کریس کایل» نویسنده این کتاب که همراه با «جیسون هال» در نگارش فیلمنامه تک‌تیرانداز همکاری داشته‌است باز هم به سراغ حماسه سازی از نیروی دریایی امریکا رفته است. درباره این رسته نظامی در امریکا حرف و حدیثهای بسیاری گفته می‌شود. خیلی‌ها این نیرو را دارای قدرت افسانه‌ای و ناجی اصلی سرزمین امریکا می‌دانند. هرچند با به قدرت رسید اوباما و سیاستهای جدید وی مبنی بر خروج نیروهای نظامی امریکا از عراق و افغانستان مدتی بود که حرف و حدیث‌ها در مورد این نیرو کمتر بگوش می‌رسید، اما اعلان خبر دستگیری بن‌لادن توسط کماندوها نیروی دریایی امریکا بازهم نام آنها را بر سرزبانها انداخت.

این فیلم هم همانطور که از نامش پیداست روایت زندگی و کار یکی از اعضای زبده نیروی دریایی امریکاست. سازندگان این اثر که پرداختی حماسی و قهرمانانه از کارکتر اصلی خود را در دستور کار قرار داده‌اند، منتقدانی نیز دارند. اما به‌هرحال این قهرمان سازی توانسته نظر اعضای آکادمی را به خود جلب کند تا آنها «بردلی کوپر» را به‌عنوان نامزد بهترین بازیگر نقش اول مردان معرفی کنند.

اما اگرچه کایل خود روایتی همدلانه از کماندوهای ناوی امریکا ارائه داده‌ و ایست وود نیز بخوبی توانسته آن را درقالب یک فیلم خوش‌ساخت مقابل پرده ببرد اما تنها خورده‌ای که منتقدان براین فیلم گرفته‌اند احتمال سفارشی بودن این اثر است. شاید « مایکل مور» مستندساز ضدجنگ امریکایی مشهورترین این منتقدان باشد. که عموی خود را نیز با گلگوله همین اسنیپرها از دست داده‌است. اما او نیز ازعان داشته که از لحاظ فنی و تکنیکی ایرادی به کار کارگردان وارد نیست. و این بازیگر و کارگردان امریکایی به‌رغم عبور از ۸۰ سالگی همچنان کیفیت کار خود را حفظ کرده‌است.

Gone girl

از آنجا که ترجمه نام این فیلم کار اهل فن‌است بهتر دیدم همان نام انگلیسی آن را قید کنم. اگر اهل دیدن فیلم‌های تریلر هستید این اثر گزینه مناسبی‌ست. این فیلم را باید جدی گرفت. نه به‌خاطر سایکولوژیک بودن آن و یا قرار گرفتن نامش در فهرست برترین‌های باکس آفیس. بلکه بخاطر نام « دیوید فینچر » که در مقام کارگردان این فیلم قرار گرفته‌است.  فیلم Gone girl  با بازی« بن افلک » به‌عنوان نقش اصلی، ملهم از کتابی‌ست به همین نام نوشته « گیلیان فلین » که فینچر آن را در قالب یک تریلر روانشناسی به روی پرده برده‌است. ماجرای این فیلم روایتی افسانه‌ایست از مردی که همسرش وی را ترک کرده و از پی این اتفاق رویدادهای غیرمنظره‌ای برای او رخ می‌دهد.

تئوری همه چیز
تئوری همه چیز

تئوری همه‌چیز

این فیلم نیز برگرفته از زندگی «استفان هاوکینگ» فیزیکدان و دانشمند شهیربریتانیایی‌ست که به رغم معلولیت‌های شدید جسمی توانسته‌است به فعالیتهای خود ادامه دهد. و همین غلبه بر ضعفهایش بود که برای وی شهرت جهانی به ارمغان آورد.

فیلمنامه «تئوری همه‌چیز» براساس کتاب مشهوری به همین نام نوشته استفان هاوکینگ نگاشته شده، که در جرگه پرفروش‌ترین آثار غیر داستانی در سایت آمازون است.

اگر میخواهید با زندگی شخصی هاوکینگ آشنا شوید دیدن این فیلم را به شما توصیه می‌کنیم.

اما حاشیه‌ای که اخیر در باره این فیلم ایجاد شده نیز، مستقیم یا غیرمستقیم به هاوکینگ و امثال وی مربط می‌شود. از قرار معلوم یک نوجوان معلول همراه با مادرش برای دیدن همین فیلم به یکی از سینماهای اودئون شهر لندن رفتند مسئولین این سینما از ارائه سرویس به این مادر و فرزند خودداری کردند. آنها در زمان حضور این نوجوان و مادرش گفتند که محلی برای ارائه خدمات به افراد معلول ندارند. مسئولین این سینما به آنها گفتند اودئون فقط می‌تواند به تماشاگران عادی سرویس بدهد. مادر این پسربچه ۱۲ ساله که نامش جو فرانس است، ماجرا را به روزنامه پرتیراژ میرر چاپ لندن گفت. وی در مصاحبه با این روزنامه اظهار کرد که فرزندش، هاوکینگ را بسیار دوست دارد و این دانشمند معلول از الگوهای زندگی او است به همین خاطر نیز وی مایل بود با دیدن فیلم ، نیرو و روحیه بگیرد و وقتی نگذاشتند این اتفاق بیفتد، او سرخورده‌تر از گذشته شده است. انعکاس گسترده این باعث بدنام شدن اودئون و اعتراض مردم و انجمن‌های غیردولتی حامی حقوق معلولین در انگلستان شد. و در یک چشم به‌هم زدن سران این سالن از هر سو آماج حملات سازمان‌های مختلف حافظ حقوق بیماران در انگلیس قرار گرفتند. در نهایت مسئولین این سینما مجبور شدند اطلاعیه‌ای با این مضمون توسط اودئون منتشر نمایند:

«نه تنها از جو فرانس و مادرش عذرخواهی و ورود آنها به سالن را برای تماشای فیلم رایگان اعلام می‌کنیم بلکه از این پس در هر سه سالن ما گوشه‌ای به معلولان اختصاص و وسایل مورد نیاز آنها و منجمله ویلچر برای نشستن‌شان مهیا خواهد شد.»

 اما بقیه فیلمنامه‌های اقتباس شده در اسکار امسال عبارتند از

« وحشی » برگرفته از کتابی به همین نام نوشته « چری استراید »

« و باز هم آلیس » برگفته از کتابی به همین نام نوشته « لیزا جنوا »

« بازی مقلد » برگرفته از کتاب «آلن تیورینگ: یک معما» نوشته « اندرو هادگس »

 و تصویر زیر اینفوگرافی این آثار منبع اقتباس آنهاست:

اینفوگرافی فیلمهای اقتباسی در جایزه اسکار
teleg
  nl


 

2 نظرات کاربران

پاسخ


شش − = 2