نشر کاغذی هنوز هم دست بالا را دارد.

۰/۰۳۶

اگرچه استفاده از تجهیزات الکترونیکی اینروزها امری اجتناب ناپذیر بنظر می‌رسد و شاید اغراق نباشد که فن‌آوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی در خصوصی‌ترین روابط و ابعاد زندگی شخصی ما نقش مهم و تعیین کننده‌ای را ایفا می‌کنند.

در چندسالی که این فن‌آوریها قدم در حوزه نشر گذاشته‌اند مسئله نشر الکترونیک و حواشی مربوط به آن همیشه از جانب گروه‌های مختلف محل بحث بوده است.

از ناشران و مولفانی که نگران حق کپی‌رایت بودند تا حکومتگران دیکتاتورمآبی سرنوشت خود را با جهل ملتها مصادف کرده‌اند.

در حوزه‌ی فعالیتهای رسانه‌ای نیز این مسئله – نشر الکترونیک- فراز و نشیبهای بسیاری داشته است. زمانی که ما اقدام به انتشار آوانگارد کردیم، برخی از نشریات معتبرچاپی جهان انتشار خود را متوقف کردند. که مهمترین آنها هفته‌نامه «نیوز ویک» بود. این رخداد را برخی از تحلیلگران و کارشناسان حوزه رسانه به مثابه آغاز عصری در عرصه رسانه‌های سایبری تلقی کردند. اما مدت زیادی نگذشت که همین هفته‌نامه با پیداکردن یک سرمایه گذار جدید مجدداً انتشار نسخه چاپی خود را از سرگرفت و علاقمندان این نشریه تاریخ‌ساز بازهم آنرا روی پیشخوان نشریات چاپی امریکا مشاهده کردند.

در ایران هم این مسئله به شکل دیگری نمایان شده. کسانی که در حوزه مطبوعات داخلی فعالیت کرده باشند می‌دانند که در ایران نیز حساسیتها و خطوط قرمز در نشریات مکتوب (چاپی) به مراتب بیشتر از نشریات اینترنتی‌ست. و همین حساسیت ِ هیئتهای بازبینی و تحریریه مطبوعات نسبت به مطالب نویسندگان اسباب بروز کدورتها و سوءتفاهمهای بسیاری نیز شده‌است. که البته دغدغه آنها نیز تنها حفظ رسانه‌است. چرا  که مسئولان و نهادهای نظارتی در کشور ما هنوز هم روزنامه‌ها و جراید چاپی را واجد رسمیت و تاثیرگذاری بیشتری می‌دانند.

اخیرا نیز تحقیقی آکادمیک که در واشنگتن پست منتشر شده نشان می‌دهد که در امریکا نیز هنوزهم دانشجویان و دانش‌آموزان محتوای آموزشی چاپ شده را جدی‌تری میگیرند.

wp-avangardsite_ir

بر طبق نتایج حاصله از این تحقیق وجود امکاناتی نظیر حاشیه نویسی، خط کشیدن زیر مطالب و حتی بوی کاغذ در مطالعه دانش‌آموزان تاثیر دارد.  «نا اومی اس. بارون» در کتابی که برگرفته از همین تحقیق است مدعی شده که نه فقط دانش‌آموزان و دانشجویان که حتی مخاطبان عام نیز واژه‌هایی که در صفحه نمایشگر موبایل و کامپیوتر می‌بینند را دارای ماهیتی متفاوت‌تر نسبت به واژه‌های چاپ شده می‌دانند.

نتایج این تحقیق از آنجایی اهمیت دارد که در حال حاضر بخش قابل توجهی از اطلاعات رسانه‌ای در حوزه وب و به صورت مجازی منتشر می‌شود و بیشتر وقت کاربران اینترنتی در این رسانه‌ها سپری می‌گردد./

پایان

منبع: واشنگتن پست

teleg
  nl


 

پاسخ


9 − = شش