محمد تاج احمدی. اشاره: خانه در تعریف جوامع انسانی تنها یک سرپناه برای سپری کردن اوقات فراغت و استراحت نیست. بلکه ماوای آسایش و امنیت فرد نیز محسوب میشود. فرد در خانه شخصی خود میتواند بدور از قیدوبندهای بیرون از خانه خودش باشد.

برای نویسنده جماعت این مسئله شکل درونی تری بخود میگیرد. هرچند همه نویسندگان الزاما در خانه خود مطلب نمی نوشتند. بوده و هستند کسانی نظیر سارتر که برای نوشتن به کافه می روند و یا حتی مانند جی.کی.رولینگ در اتاقی لوکس در یک هتل کتاب هری پاتر را مینویسند. اما نوشتن در خانه کاریست که اغلب نویسندگان نسبت به آن مبادرت می ورزند.

همه نویسندگان و هنرمندان حرفه ای که در خانه کار میکنند معمولا اتاق یا قسمتی از خانه خود را به عنوان محل کار خود بر گزیده و در آنجا به تولید و خلق اثر می پردازند. از همین روی فضای این مکان اختصاصی برای نویسنده اهمیت بسیار دارد. چرا که نویسنده برای بهبود کیفیت کارش احتیاج به فراغ بال و تمرکز کامل دارد و برای رسیدن به چنین شرایطی می بایست محیط بیرونی را در مکانی مناسب انتخاب کرد. و شرایط را برای کار در ان مهیا ساخت.

مطلب زیر بخشی از یک پروژه رسانه ایست که ابتدا توسط نیویورک تایمز به شکلی محدود و بعد توسط گاردین به نحوی گسترده تر از نویسندگان و هنرمندان میخواست تا با گرفتن یک عکس و ارسال آن برای مخاطبان فضای کاری خود را توصیف کنند. البته تقریبا در تمام مواردی که توسط گاردین منتشر شده است عکاس یک نفر بوده.

نکته جالبی که تقریبا در تمام این تصاویر بصورت مشترک وجود دارد پنجره هایی ست که در مسیر دید نویسنده قرار داشته و دریچه آنها باعث اشراف نگاه نویسنده به فضای بیرون از اتاق میشده است. توگویی این عنصر حیاتی به مثابه یکی از مولفه های اثرگذار برای کار نویسندگی ست که تا کنون نادیده گرفته میشد.

این ایده اگرچه پیشتر توسط برخی نشریات انجام شده شده بود اما این تصاویر و کپشن های آن طی سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ و در نشریات گاردین و نیویورک تایمز منتشر شده است. و سعی ما بر آن بود که از میان نویسندگان کسانی را که در ایران شناخته شده تر هستند را انتخاب کنیم.

 

 

 انتخاب و ترجمه متین مسیحا

 

 شارلوت برونته

اتاق کار شارلوت برونته در یورکشایر
کار شارلوت

اتاق کار شارلوت برونته -خالق جین ایر- در یورکشایر انگلستان. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به اینجا مراجعه کنید

 

 

جین استین

 

اتاق جین استین/ Photograph: Eamonn McCabe/
اتاق جین استین/ Photograph: Eamonn McCabe/

 مدت زیادی به مرگ جین استین باقی نمانده بود که وی از این اتاق در یکی از اخرین نوشته هایش یادکرد.
شاخص ترین ابژه این اتاق هم همان میز کوچک و جمع جوریست که به اقتضای ان خانم استین کاغذها را که قیمت نسبتا بالایی هم داشتند به تکه های کوچک تقسیم میکردند و روی ان مینوشتند.
چاوتون کاوتیج همسر خانم استین گفته بود که وی و دخترش و مارتا – یکی از دوستان وی- سعی میکردند در زمانهایی که جین مشغول نوشتن است کارهای وی را انجام دهند. به گفته همسر خانم استین او برای خلوت خود اهمیت زیادی قائل بود و دوست نداشت که هرکسی به خلوت او راه یابد بنابراین وجود این اتاق کوچک مثل یک راز بزرگ در خانه ما محسوب میشد. هرچند که امروز این راز را خیلیها میدانند و به عنوان دیدنش میروند.

 

 

 

جرج برنارد شاو

 

اتاق جرج برناردشاو /  Photograph: Eamonn McCab
اتاق جرج برناردشاو / Photograph: Eamonn McCab

 اینجا اتاق نویسنده ایست که به باور گزارش نویس گاردین عقاید و نوشته هایش جهان را دستخوش تغییر کرد. برنارد شاو در دوران پایانی حیاتش در این اتاق مقالات و نمایشنامه های خود را می نگاشت. خانه شاو در هرتفوردشایر – شهری کوچک در غرب انگلستان – قرار داشت که تنها عامل بقای ان یک ایستگاه راه اهن یک کلیسا و یک اداره پلیس بود. شاو در سال ۱۹۲۵ جایزه نوبل ادبیات را از ان خود کرد. وی در نوامبر ۱۹۵۰ درگذشت.

 

ویرجینیا وولف

 

اتاق کار ویرجینیا وولف/Photograph: Eamonn McCabe
اتاق کار ویرجینیا وولف/Photograph: Eamonn McCabe

 

ویرجینیاوولف و لئوناردو این خانه را در سال ۱۹۱۹ در رادمیل -اس س. ک..س- با قیمت ۷۰۰ پوند ابتیاع کردند. اتاق مخصوص نوشتن ویرجینیا مدتی بعد از خرید این خانه و با همت خودش و کمک لئونارد در قسمت پشتی خانه که دیوار به دیوار اتاق نشیمن بود ساخته شد.
این اتاق که با یک در چوبی و پنجره ای مشرف به فضای سبز باغ برای ویرجینیا خلوتگاهی بود که از ان با عنون لژ نویسندگی یاد کرده بود.
ویرجینیا وولف اثر ماندگار خود -خانم دالوی- را در همین اتاق نوشت. بسیاری از مقالات تاثیرگذار وی نیز در همین اتاق و روی همین میز توسط وی تحریر شده.
او در یک صبح خنک بهار در روز جمعه ۲۸ مارس در سال ۱۹۴۱ پیش از رفتن به رودخانه در همین اتاق نامه ی اخرش را به لئوناردو نوست.


اما باوجود اینکه در عصر حاضر وجود اینترنت و فن اوریهای ارتباطی تعریف پیش فرض ما را از زمان-مکان و نیز تنهایی و حتی حریم خصوصی تغییر داده است اما لااقل برای نویسنده جماعت اتاق کار نویسندگی همان شان و جایگاه ثابت را داراست. فرقی نمیکند که مانند پروست نوشتن را به فرایندی جادوی و اعجازز گونه در رختخواب تشبیه کنند و یا مثل مارکز عرق ریزی جانکاه در الونکی زیرشیروانی به عنوان خانه اجاره ای. به هرحال وجود این حریم امن لازم و ضروریست. و اگر نباشد قطعا خللی در کارنوشتن پیش خواهد امد.

جاسمین وارد   و شرایط متفاوتش مصداق بارز همین مسئله است

جسمین وارد

جاسمین وارد در اتاق کار و خوابش

او به سبب شرایط زندگی اش مجبور شده اتاق خواب و نوشتن را یکی کند. محل نوشتن این نویسنده در مقطع نگارش این متن بیشتر شبیه اتاق خواب یک مادر جوانست که تازه از بارداری فارغ شده. وارد در توضیح این عکس میگوید که وی به سبب شرایط زندگی اش به هیچ عنوان این امکان را نه در جوانی و نه در حال حاضر نداشته که اتاقی کلاسیک برای خودش داشته باشد. اتاقی با یک میز کار باشکوه و کتابخانه ای با کتابهای شگفت انگیز. ولی وی میگوید بزودی انرا خواهد ساخت.

جومپا لاهیری

اتاق کار جومپا لاهیری
اتاق کار جومپا لاهیری

اتاق کار جومپالا لاهیری هم به گفته خودش شباهت چندانی به اتاق کار نویسندگان کلاسیک ندارد. وی میگوید که هر روز صبح بعد از خوردن صبحانه پای این میز کنار پنجره می نشیند و برای نوشتن هم از لپ تاپ استفاده میکند. البته او میگوید که گاهی هم در زمان نوشتن روی مبل مینشیند و به صورتی کاملا غیر رسمی پاهایش را دراز میکند و لپ تاپ را روی پایش میگذارد. خانم لاهیری که هم اکنون در ایتالیا زندگی میکند میگوید که ۲۰ سال پیش در بوستون زمانی که اولین داستانهایش را مینوشت تصوری کاملا متفاوت و فانتزی نسبت به رم داشت و این شهر را سرزمین دست نیافتنی میدید اما او حالا در رم زندگی میکند. صبحها مینویسد و عصرها با غروب خورشید شروع به خواندن میکند.

اشاره خانم لاهیری در سال ۲۰۱۲ از بروکلین امریکا به رم نقل مکان کرد.

جویس کارول اوتیس

جویس کارول اوتیس - برنده کتاب سال امریکا -  در اتاق محل کارش
جویس کارول اوتیس – برنده کتاب سال امریکا – در اتاق محل کارش

علت علاقه من به این اتاق صرفا شباهت ان به فضای خوش دوران کودکی من است.
این جمله خانم اوتیس به ما میفهماند که این نویسنده هم با خاطراتش زندگی میکند. مانند بقیه نویسندگان اتاق وی هم در جوار یک پنجره مشرف به بیرون است. خانم اوتیس میگوید در زمانی که برای نوشتن تمرکز میکند با خیره شده به بیرون اتاق و دقت به جزئیات فضای طبیعی پیش رویش به امادگی ذهنی ساخت و نگارش روایت مورد نظرش میرسد.
او میگوید که شیفته مطالعه است و دوری از این اتاق برایش تلخ و دردناک است.
در ان قفسه سمت چپ هم تمام کتابهایی که بقلم جویس کارول اوتیس یا درباره او و یا با مشارکت وی نگاشته شده توسط او جمع شده اند.
یک پرینتر و چند نقاشی فانتزی و چند قاب عکس خانوادگی نمای ساده ی اتاق نویسنده ایست که خوشبختانه در ایران هم شناخته شده است./

پایان

این مطلب آخرین جستار از سری مطالب بخش جدیدی در آوانگارد با عنوان سبک زندگی ست که در آن تلاش میکنیم از یکسو به سویه های گنگ و جذاب زندگی روزمره خود بپردازیم و از سوی دیگر هم در  آن تلاش میکنیم نگاهی دقیقتر به سبک و شیوه زندگی نویسندگان و فرهیختگان بیاندازیم.
teleg
  nl


 

3 نظرات کاربران

پاسخ


3 − = دو