هفتاد سال پیش در چنین‌روزی انسان متولد شد که موسیقی عامه‌پسند در قرن بیستم را به قبل و بعد از او تقسیم بندی می‌کنند.

سید برت

وقتی که سخن از گروه پینک فلوید به میان می‌آید همه «راجر واترز» و «دیوید گیلمور» را می‌شناسند، اما بنیانگذار گروه پینک فلوید کس دیگری بود

سید برت که بود؟

راجر کیت (سید) برت (به انگلیسی: Roger Keith “Syd” Barrett) (زاده ۶ ژانویه ۱۹۴۶ – درگذشته ۷ ژوئیه ۲۰۰۶) خواننده، آهنگساز، گیتاریست و هنرمند بریتانیایی، پایه گذار و عضو اصلی گروه موسیقی پینک فلوید به شمار می‌رفت. او به مدت ده سال هنرمند فعال عرصه موسیقی بود اما پس از این مدت به انزوا گروید و ۳۵ سال باقی عمرش را دور از آشنایان، رسانه‌ها و دوستان گذراند و در هیچ جمعی حضور نیافت.

سید برت در شهر کمبریج انگلستان، در خانواده‌ای از طبقهٔ متوسط چشم به جهان گشود. پدرش «آرتور مکس برت» آسیب شناس خبره‌ای بود و به همراه همسرش «وینفرد» نقش مهمی در تشویق پسرش راجر (که آن زمان به این نام خوانده می‌شد) در زمینهٔ موسیقی داشت. او در ۱۱ دسامبر سال ۱۹۶۱ و یک ماه پیش از ۱۵ سالگی پسرش به علت بیماری سرطان جان خود را از دست داد. راجر به دبیرستان پسرانه کمبریج شایر رفت و سال ۱۹۶۴ در هنرستان «کمبرول» واقع در جنوب لندن نام نویسی نمود و یک سال بعد اولین گروه موسیقی اش را پایه گذاری کرد. برت در ۱۴ سالگی نام جدید «سید» را برای خود برگزید. سید برت (Sid Barrett) نام یک نوازندهٔ قدیمی ساز درام در کمبریج بود و برت جوان برای ایجاد تفاوت بین نام خود و همنامش، حرف دوم اسم مستعارش را از “i” به “y” تغییر داد. در ابتدای تشکیل پینک فلوید او آهنگ‌هایی از قبیل «فیل پر جوش و خروش» را برای اجرا در مهمانی‌ها نوشت. گفته‌هایی مبنی بر اینکه او این آهنگ را در ۱۶ سالگی ساخت وجود دارد

شیوه آهنگ سازی برت را «غریزی » می نامیدند، اما گروهی دیگر از منتقدان موسیقی بر این باور بودند که شیوه او ترکیب غریبی از «گرایش های کودکانه »، «فانتزی ها و رویاپردازی های نوجوانانه »، و «رمز و راز و تردیدهای یک انسان بالغ » بود.
سید برت گروه پینک فلوید را در سال ۱۹۶۵ پایه گذاری کرد و بلافاصله با این گروه شهرتی جهانی پیدا کرد، اما تنها مدتی پس از شهرت یافتن جهانی گروه ، اختلافات برت با سایر اعضای گروه باعث شد که او در سال ۱۹۶۸ از گروه جدا شود. اخلاق خاص او، که بسیاری آن را ناشی از مصرف داروهای روانگردان و مخدر می دانستند، باعث شده بود که او ثبات اخلاقی نداشته باشد و به کرات با دیگران درگیر شود.
سخنگوی گروه پینک فلوید پس از مرگ برت بیانیه گروه را در مورد او قرائت کرد: «باید بگویم که سید در کمال آرامش و براحتی درگذشت ، اما فقدان او ضایعه یی برای دنیای موسیقی محسوب می شود، تمام اعضای گروه از مرگ او غمگین هستند. سید برای پینک فلوید در روزهای آغاز کار حکم یک چراغ راهنما را داشت .»
آلن برادر سید هم در مقابل دوربین شبکه های تلویزیونی تنها گفت : «او در کمال آرامش در خانه اش درگذشت . مراسم خاکسپاری او هم به صورت کاملا خصوصی و تنها با حضور اعضای فامیل برگزار شد.»
پینک فلوید را معروف ترین گروه موسیقی جهان می دانند چرا که تاکنون فروش آلبوم های این گروه در سرتاسر جهان به بیش از دویست میلیون نسخه رسیده است . مشهورترین قطعه موسیقیایی این گروه آهنگ دیوار «د ِ وال» است که آلن پارکر هم براساس آن فیلمی ساخت .
پیت پایبیده ، منتقد موسیقی روزنامه تایم انگلستان در مورد جایگاه سید برت در موسیقی روز جهان می گوید:

«می شود گفت او ون گوگ دنیای موسیقی است ، ون گوگ ، دنیا را دیگرگون می دید و آن جور که می دید نقاشی می کرد، سیدبرت هم دنیا را دیگرگون می دید و این دیگرگونه دیدن را در شعرهایش و در آهنگ های خودش به تصویر می کشید… اما او هم مثل تمام نوابغ بزرگ مشکلات شخصی خود را داشت ، معمولا نوابغ نمی توانند با دنیای پیرامون و انسان های اطراف خود کنار بیایند.»

و البته این منتقد یک ایراد هم از سیدبرت تازه درگذشته می گیرد: «او را از لحاظ تکنیکی نمی شد یک موسیقیدان بزرگ دانست ، اما او به هرحال یک هنرمند بزرگ بود…»
گروه پینک فلوید با حضور سید برت و راجر واترز پایه گذاری شد، در سالی که هر دو آنها فقط ۲۰ سال سن داشتند، اما مصرف بیش از حد ئ ح ث توسط برت باعث شد که او از گروه کنار گذاشته شود و دیوید گیلمور به عنوان گیتاریست و آهنگساز به گروه اضافه شود.
گیلمور سال گذشته در مصاحبه یی گفته بود که او و سایر دوستان برت در انتظار فروپاشی عصبی او بودند «باید بگویم که سید بسیاری از بهترین آهنگ هایش را تحت تاثیر مواد ساخت ، اما همه ما می دانستیم که او روزی مشکل دار می شود…»
سید برت ، در اوایل دهه هفتاد در یک بیمارستان بستری شد و پس از یک دوره شش هفته یی بازپروری با حال عمومی خوب و در حالی که به نظر می رسید موادمخدر را کنار گذاشته است مرخا شد، او پس از آن چند آلبوم موفق هم به بازار عرضه کرد که گروه پینک فلوید هم از آنها حمایت کرد اما او از نیمه های دهه هفتاد مجددا به مصرف موادمخدر روی آورد و دیگر نتوانست فعالیتی داشته باشد.


2eec6c578e87d343b07da301527a1ae7در همین‌باره بخوانید:

بیوگرافی سید برت

زندگینامه: راجر کیت (سید) برت (به انگلیسی: Roger Keith “Syd” Barrett) (زاده ۶ ژانویه ۱۹۴۶ – درگذشته ۷ ژوئیه ۲۰۰۶) خواننده، آهنگساز، گیتاریست و هنرمند بریتانیایی، پایه گذار و عضو اصلی گروه موسیقی پینک فلوید.


نیک هارنبی ، نویسنده موسیقی روزنامه لندن اونینگ می گوید: «دیوید گیلمور و راجر واترز بخاطر کنار گذاشتن سید از پینک فلوید احساس گناه می کردند و برای همین بود که آنها تا این حد سعی کردند که از شعرها و آهنگ های سید در دهه هفتاد حمایت کنند، آهنگ «موهای طلایی » سید که شعرش از جیمز جویس بود بهترین کار سید بود، اما شاید اگر از او بیشتر حمایت می شد وی دچار فروپاشی نمی شد.»

ریچ (ریچارد) رایت ، یکی از اعضای سابق گروه پینک فلوید، پس از مرگ سید گفت : «واقعا اگر او دچار مسائل عصبی و آن فروپاشی روانی نمی شد حالا یکی از بهترین آهنگسازان و ترانه سرایان جهان بود.»
سید برت در سال ۱۹۸۱ به خانه مادری اش در کمبریج شایر رفت و آنجا زیر نظر دو پرستار زندگی کرد، او برای آنکه از نگاه خبرنگاران و طرفداران دور بماند خانه اش را به بهترین سیستم های امنیتی که مانع ورود افراد می شدند مجهز کرد و تمام پنجره های خانه را دودی کرد. جالب اینکه تنها گروهی از خبرنگاران که امکان ملاقات با او را یافتند گروه خبری شبکه ح إث بودند که به گفته آنها برت اکثرا جملات نامفهومی می گفت و گاه حرف هایش را در میانه رها می کرد و حتی یک بار در میانه حرف ها به خواب رفته است .
سهم سید برت از فروش آلبوم های قبلی و مجددا به بازار عرضه شده پینک فلوید آن قدر بود که کلیه مخارج زندگی او، پرستاران و پزشکان اختصاصی اش را تامین می کرد.


بشنوید:


نیمه روشن ماه؛ خاطراتی از دوران اوج
کتاب :  خاطرات دوران اوج

درهمین‌باره بخوانید:

نیمه روشن ماه

خاطرات جینجر گیلمور از گروه پینک‌ فلوید

 

 


گفتگو با برادرزاده سید برت

این گفتگو در زمان حیات این هنرمند ضبط شده

وقتی به یکی از معدود عکس هایی که از سید برت (Syd Barrett) در سال های اخیر گرفته شده است نگاه کنید، اثری از بنیان گذار پینک فلوید در آن دیده نمی شود.
مردی میانسال را در آن عکس می بینید که بیشتر موهای سرش ریخته است، لباس جین برتن دارد و از خرید بر می گردد.
بیشتر به یک انگلیسی آرام شبیه است که به سال های بازنشستگی خود نزدیک می شود؛ بازنشستگی و بعد از آن هم مرگ.
سید برت سال ها پیش بازنشسته شد. نزدیک به ۳۰ سال قبل در اوج شهرت، خلاقیت، افتخار و ناراحتی روانی به زانو درآمد و بازنشسته شد.
در دورانی بازنشسته شد که خوانندگان راک دیگر overdose نمی کردند و بیشتر ستاره های راک خاموش شده و زیر خاک بودند. اما جالب اینجاست که برت هنوز شهرت خود را حفظ کرده و با وجود این که در همان سال های اولیه بالا رفتن پینک فلوید از قله شهرت مجبور شد از گروهی که خود او آن را تشکیل داده بود کناره گیری کند بازهم نامش با پینک فلوید درآمیخته و حتی آلبوم های تکی که پس از جدایی از پینک منتشر کرد نیز به اندازه کافی شناخته شده هستند.
نام سید برت برای دوستداران موسیقی راک در کنار نام هایی چون جیمی هندریکس، جنیس جاپلین و جیم موریس قرار می گیرد. اما خود او انگار به تمام گذشته و پیشینه خود پشت کرده و در خانه ای در کمبریج دوران بازنشستگی را پشت سر می گذارد.
سال هاست که دیگر حاضر به مصاحبه نیست و آنهایی که در پی گفت وگو با او هستند چاره ای ندارند جز این که به اطرافیانش متوسل شوند. مصاحبه ای که پیش رو دارید از سوی یکی از سایت های علاقه مندان پینک فلوید با یان برت برادرزاده سید برت انجام شده است.
فکر می کنم شما در سال ۱۹۷۳ متولد شدید؛ یعنی حدود همان سال هایی که روزهایی بد برای سید آغاز شده بود. نخستین خاطراتی که شما در آن سال ها از سید به یاد دارید، چیست؟
در آن سال هایی که من بسیار کوچک بودم در واقع اصلاً چیزی درباره او نمی دانستم. هرچند او در همان خانه ای بود که ما برای دیدن مادربزرگمان به آنجا می رفتیم، همیشه در اتاق خودش بود و بسیار به ندرت پیش می آمد که او را ببینیم.
تنها چیزی که می دانستم این بود که حال سید چندان مساعد نیست و می خواهد تنها باشد. هیچ درکی از این موضوع نداشتم که او پیش از آن فرد مشهوری بود و درباره مشکلاتی که با آنها درگیر بود هم هیچ ذهنیتی نداشتم.
این روند تا زمانی که به سنین نوجوانی رسیدم ادامه داشت. به خاطر می آورم که دوره ای در یکی از این مراکز توانبخشی در خارج از شهر به ملاقاتش می رفتم و در جنگل های اطراف قدم می زدیم اما اصلاً نمی دانستم که آنجا چه کار می کند و برای چه آنجاست. تنها چیزی که به یاد دارم این است که آنجا به نظرم خیلی ترسناک بود.
▪ بودن در کنار عمویت چطور است و آیا هیچ قانون خانوادگی درباره این که مثلاً نباید موضوع های مربوط به گذشته اش را مطرح کرد، وجود دارد؟
گذشته چیزی نیست که سید هیچ وقت درباره آن صحبت کند.
▪ یا هیچ وقت او درباره این که بیتلز، استونز یا افراد معروف اینچنینی را دیده، با تو صحبت کرده است؟
نه.
▪ او بیشتر به چه سبکی از موسیقی گوش می دهد؟
سید یک ضبط کوچک داشت اما تعداد نوارهایش بسیار کم و بیشترشان کنسرت های کلاسیک است. فکر می کنم دیگر خیلی به موسیقی علاقه مند نیست. یک گیتار آکوستیک هم داشت که البته هیچ وقت نشنیدم صدای آن را در بیاورد.
▪ او درباره خودش چه فکری می کند… آیا به گذشته خود اهمیت می دهد؟ به نظر تو به این دیدگاه رسیده که بر بسیاری از هنرمندان دیگر تاثیر مهمی داشته است؟
در حقیقت کمترین اهمیتی به گذشته نمی دهد و حالا دیگر از آن روزهایی که به دلربایی و هیجان صحنه علاقه مند بود بسیار دور است. مطمئنم اگر با افرادی روبه رو شود که برایشان مهم باشد زمانی در سال های دهه ۶۰ ترانه هایی خوانده و آهنگ هایی را زده، خیلی گیج می شود.

Syd Barrett during a Pink Floyd concert in 1967.
Syd Barrett during a Pink Floyd concert in 1967. Photograph: Andrew Whittuck/Redferns

▪ عده زیادی از علاقه مندان سید هستند که دوست دارند به خانه او در کمبریج بروند و با او دیدار کنند. نکته خاصی وجود دارد که بخواهی به آنها بگویی؟
تنها چیزی که می خواهم به این دسته از دوستداران او بگویم این است که لطفاً این کار را نکنید. می دانم که هنوز عده زیادی از طرفداران سید نگران او هستند و می خواهند بدانند در چه وضعیتی است اما او اصلاً دوست ندارد مردم در خانه اش را بزنند و هر روز حالش را بپرسند.
لطفاً او را راحت بگذارید تا در آرامشی که به دست آورده است، زندگی کند. به همه دوستداران سید که نگران حالش هستند اطمینان می دهم که حال و روز خوبی دارد و اگر مجبور نباشد با طرفدارانی مواجه شود که بیرون از خانه منتظر هستند یا در خانه به سراغش می روند از این هم بهتر می شود.
به همین دلیل از افرادی که این گفت وگو را می خوانند و از محل زندگی سید با خبر هستند، خواهش می کنم آدرس او را در اختیار دیگران نگذارند. مطمئناً هر فردی حق دارد اندکی آرامش، صلح و چیزهای خصوصی را برای خود نگه دارد. اگر سید هنوز به طور جدی با موسیقی درگیر بود، می توانستیم انتظار داشته باشیم از دست طرفدارانش در امان نباشد، اما الان بیش از ۲۰ سال است که هیچ اثری منتشر نکرده. لطفاً به او اندکی احترام بگذارید و در آرامش رهایش کنید.
▪ سید به افرادی که در خانه او را می زنند چه جوابی می دهد؟ آیا پیش روی آنها در را به هم می کوبد؟ خیلی کم پیش می آید که کسی را به داخل راه بدهد اما معمولاً سعی می کند تا جایی که امکان دارد به شکلی مودبانه در را ببندد. فکر می کنید این امکان وجود دارد که یک روز با انتشار کتاب یا به شکلی دیگر، داستان خود را بیان کند؟
فکر نمی کنم علاقه ای به این کار داشته باشد. دوست ندارد یکبار دیگر به گذشته بازگردد؛ به زمانی که به فروپاشی روحی روانی و کناره گیری اش از اجتماع منتهی شد.
تمام دوران پینک فلوید متعلق به سال ها پیش است و او حالا می خواهد در آرامش بماند، کتاب بخواند، نقاشی کند یا هر کار دیگری که دوست دارد…
▪ گفتید که اخیراً دوباره نقاشی می کشد. هیچ کدام از کارهایش را دیده اید؟ می توانید آنها را توصیف کنید؟

بیشتر سعی می کند شیوه های مختلف را تجربه کند.آثاری که دیده ام کاملاً متفاوت هستند و در سبک های گوناگون جا می گیرند. جدیداً به تصاویر هندسی و شکل های تکرار شونده علاقه مند شده مثل شکل هایی که در کاشی ها یا پارچه ها تکرار می شود.
البته کارهای انتزاعی با رنگ و روغن و نقاشی های ناتورالیستی با آب رنگ او را هم دیده ام. تا به حال درباره نقاشی هایش با هم جدی صحبت نکرده ایم به خاطر همین نمی توانم دقیقاً به شما بگویم با نقاشی هایش چه چیزی را دنبال می کند.
البته نوشتن را هم هنوز دنبال می کند اما صرفاً برای لذت خودش؛ در چند سال گذشته، کتابی درباره تاریخ هنر و بررسی تحولات آن در گذر زمان نوشته است. من این کتاب را نخوانده ام اما قبل از این که شما بخواهید سئوالی بپرسید می توانم بگویم تردید بسیاری دارم که بخواهد آن را منتشر کند.
▪ آیا در رویدادهای خانوادگی مثل جشن کریسمس ، جشن تولدها یا گردهمایی های خانوادگی این چنینی شرکت می کند؟
خیلی جالب می شد اگر از پس حضور در چنین جمع هایی برمی آمد، اما واقعیت این است که از ارتباط های اجتماعی حتی به شکل خانوادگی لذت نمی برد. بودن در بین تعداد زیاد مردم برای او آزاردهنده است.
البته چندبار به خانه شخصی من در لوتن سرزد اما فقط برای یک روز. در اوایل دهه ۸۰ هم چندبار برای جشن کریسمس با ما همراه بود که برای من در آن سال های کودکی جذابیت خاصی داشت.
آن موقع یک بازی الکترونیکی هدیه گرفته بودم که با آن می توانستم قطعات ساده موسیقی بسازم و در کنار سید بر روی یک مبل نشسته بودم و به او یاد می دادم چطور با آن آهنگ بسازد و بازی کند.


در همین‌باره بشنوید:

بررسی و دریافت آلبوم رودخانه بی‌پایان پینک فلوید.(ترجمه از مجله رولینگ استون)


▪ پایه اصلی دیدگاه های فکری او در این سال ها چیست؟
این سئوالی نیست که من بتوانم به آن جواب بدهم چرا که اولاً این مسئله یک مفهوم ذهنی است و ثانیاً من که او نیستم و نمی توانم روانشناسی او را تشریح کنم. تنها چیزی که می توانم بگویم این است که من و خانواده ام هربار سید را در سال های اخیر می بینیم احساس می کنیم به حسی از رضایت و خشنودی دست پیدا کرده که پس از فروپاشی در دهه ،۷۰ برای سال ها آن را از دست داده بود.
او خوشحال است از این که با آرامش کتاب می خواند، نقاشی می کند و تلویزیون می بیند. صحبت کردن با سید مانند صحبت کردن با دیگران نیست.
شیوه غریب و بریده بریده ای برای حرف زدن دارد به همین دلیل حتی مسائل پیش پا افتاده روزمره در صحبت هایش انتزاعی به نظر می رسند اما این مسئله به منطق درونی او بازمی گردد و این که شیوه بیانی خود را دارد.
اگر مردم می خواهند فکر کنند سید برت یک دیوانه وحشی متعلق به دهه ۶۰ است به خودشان مربوط می شود اما من فکر می کنم این طرز تفکر، نوعی بی انصافی به همه چیزهایی است که او به موسیقی بخشید و همچنین بی انصافی نسبت به خود او به عنوان یک انسان است.
این طرز تفکر، ساده ترین راه برای نگاه کردن به وضعیت موجود است. چیزی که مرا از شیوه برخورد رسانه ها با سرگذشت او ناراحت می کند این است که او را به عنوان مردی دیوانه یا یک نابغه موسیقی راک که مجنون شده تصویر می کنند. ا
نگار اصلاً مهم نیست چه قدر درد و رنج روحی را درست در سال های موفقیت و شهرت گروه تحمل کرده است. فکر می کنم اگر به طور جزیی به این مسائل نپردازیم، مردم متوجه نمی شوند میزان واقعی فروپاشی و ویرانی او با رنجی که تحمل کرده، چقدر است.
▪ سید هیچ یادداشت روزانه یا چیز دیگری از دوران زندگی خود در دنیای موسیقی نگه داشته است؟
صادقانه بگویم که نمی دانم آیا چیزی از دوران پینک فلوید نگه داشته یا نه
▪ شایعاتی درباره این که او ازدواج کرده شنیده ام، حقیقت دارد؟
اصلاً واقعیت ندارد. تا چند سال پیش و قبل از مرگ مادرش – مادربزرگ من – این دو نفر با هم زندگی می کردند و حالا او تنهاست.
▪ با توجه به صحبت هایی که کردید پس باید از این که موسیقی سید در حال حاضر به عنوان بخش مهمی از موسیقی راک شناخته می شود و هر سال تعداد زیادی از طرفدارانش همان آثار قدیمی را دوباره می خرند، شگفت زده باشید؟
همیشه از این که بعد از گذشت سال ها، هنوز علاقه مندان زیادی هستند که آثار او را می خرند، شگفت زده می شوم به همین دلیل وقتی از مردم داستان های عجیبی در این باره می شنوم تعجب نمی کنم.
در محافل و مهمانی های بسیار پیش آمده است که من را به عنوان برادرزاده سید معرفی می کنند که حسابی کفر مرا در می آورد آخر من هیچ کاری انجام نداده ام غیر از این که در این خانواده به دنیا آمدم.
▪ بهتر است مشکلات سید در گذشته را رها کنیم. آیا می دانید نگرش او به موادمخدر چیست؟ هیچ وقت در این زمینه نصیحتی به شما نکرده است؟
من هیچ اطلاعی راجع به دیدگاهش نسبت به موادمخدر در حال حاضر ندارم اما فکر می کنم فهمیدن دیدگاه او پس از پشت سر گذاشتن سال های سخت دهه ۱۹۷۰ و مشکلاتی که تحمل کرد به تخیل خیلی قدرتمندی احتیاج نداشته باشد.
▪ من شایعاتی درباره دوستی بریان انو و جیمی پیج با سید شنیده ام. چیزی در این مورد می دانید؟
دانسته های من به کتابی درباره زندگی سید برمی گردد که در آن نوشته شده بود انو و پیج بسیار علاقه مند بودند با او همکاری کنند و فکر می کنم همین مسئله باعث به وجود آمدن شایعاتی در این باره شد. بازهم می گویم به طور دقیق چیزی نمی دانم اما فکر نمی کنم این دو نفر حتی سید را دیده باشند.
▪ می دانم که هنوز تعداد زیادی از کارهای سید برت در جایی وجود دارد و تاکنون منتشر نشده است: قطعاتی از سال های اولیه کار، ترانه های انفرادی و تصاویری از او. آیا تاکنون با پدر یا دیگر عموهای شما برای انتشار آنها مذاکره ای انجام شده است؟ اگر چنین پیشنهادی به خانواده شما شود با آن موافقت خواهید کرد؟
در موقعیتی نیستم که با چنین سئوالی روبه رو شوم و به آن جواب دهم. شاید هم هنوز این چیزهایی که می گویید در جایی وجود داشته باشد و من هم به اندازه هر فرد دیگری دوست دارم آنها را بشنوم اما این که ممکن است این آثار کجا باشند هیچ ذهنیتی ندارم.
هیچ وقت هم ارتباطی با کمپانی های ضبط آثار موسیقی نداشتم و با توجه به این که خانواده ام به سید کمک کرده اند تا ارتباط خود را با این کمپانی ها قطع کند ما دیگر هیچ جایی در این تجارت نداریم و به همین دلیل درباره این که شاید هنوز آثاری از سید پیش آنها باشد، اطلاعی نداریم.
▪ خود شما چقدر طرفدار پینک فلوید هستید؟ آیا تمام دیدگاه های آنها را قبول دارید؟ نظرتان درباره شیوه گیتار زدن عمویتان در آن سال های اولیه پینک چیست؟
با این وجود همه کارهای اولیه آنها را دوست دارم ولی از خیلی کارهای بعدیشان خسته می شوم و حوصله ام را سر می برند اما گوش دادن به موسیقی سید به خصوص آلبوم های تکی او تجربه غریبی است که نمی توانم به راحتی آن را توضیح بدهم.
وقتی گوش هایم خواندن سید را می شنوند مغزم احساس می کند فرد دیگری در حال خواندن آن ترانه هاست. باید متوجه باشید که وقتی سید آن قطعات را اجرا می کرد من حتی به دنیا نیامده بودم و برایم بسیار مشکل است که بفهمم این همان فردی است که آن قطعات را اجرا کرده.
وقتی به آن ترانه ها گوش می دهم بار روانی سنگین تری نسبت به مردم عادی احساس می کنم، وقتی بسیاری از شنوندگان درد و رنج نهفته در آنها را به راحتی ندیده می گیرند و به خود می گویند یک خواننده راک خل وضع این پرت و پلاها را گفته، من نمی توانم چنین کاری بکنم.

منبع: dolly rocker
ترجمه: چنگیز محمودزاده

‘He was probably the hippest thing out there’ … Mick Rock’s shot of Syd Barrett
‘He was probably the hippest thing out there’ … Mick Rock’s shot of Syd Barrett

داستان سید برت و پینک فلوید

داستان سید برت و پینک فلوید (به انگلیسی: The Pink Floyd and Syd Barrett Story) نام یک مستند است در ارتباط با سید بارت و گروه پینک فلوید که در قالب یک عدد دی‌وی‌دی در ۲۴ مارس ۲۰۰۳ منتشر شد.این فیلم توسط جان ادگینتون کارگردانی شده است.این مستند شامل اپیزودهایی از تمام اعضای پینک فلوید که عبارتند از ریک رایت،راجر واترز،نیک میسون،دیوید گیلمور وعضو دیگر گروه باب کلوز که در سال ۱۹۶۵ از گروه جدا شده بود، می‌باشد و دیدگاه خود را راجع به سید بارت عنوان می‌کنند.
تمرکز اصلی در این مستند بر روی سید بارت است کسی که در سال‌های ابتدایی گیتاریست و خواننده‌ی اصلی گروه بود و صداهای سایکدلیکی گروه توسط وی ساخته می‌شده است.آهنگ‌هایی نطیر نواختن امیلی را ببین، آرنولد لاین و اکثر قطعات آلبوم نی‌زن بر دروازه‌های سپیده‌دم از این دسته‌اند.
به گفته‌ی خواهرش او این مستند را دیده و آن را مقداری پر سر و صدا توصیف کرده بود، اگرچه از دیدن دوباره مایک لئونارد لذت برده بود و او را “معلم” خودش خطاب کرده بود. او همچنین از شنیدن دوباره‌ی آهنگ “نواختن امیلی را ببین” لذت برده بود.

teleg
  nl


 

پاسخ


2 × چهار =